Maar een ding doen maakt geen verandering

met Geen reacties

Hoe vaak moet je een verandering op gang brengen? Of je een nieuw initiatief wilt beginnen, een nieuwe competentie wilt bouwen, of je kosten moet verlagen… op een gegeven moment zul je iets in je organisatie willen veranderen.

De uitdaging, zoals je weet, is om mensen zover te krijgen om hun gedrag te veranderen. Daar komen uitdrukkingen vandaan over paarden naar het water leiden, een man leren vissen, of een wortel-en-stok benadering.

Genoeg over metaforen. Wat we over tijd leren is dat maar een ding doen geen blijvende verandering in gedrag kan maken. Er zijn verschillende acties nodig om te verandering te laten beklijven.

Daarom ben ik fan van het verandermodel dat ik bij McKinsey tegenkwam dat “de vier bouwstenen van verandering” heet. De bouwstenen zijn: de verandering en de noodzaak ervan uitleggen, de systemen en processen aanpassen, de vaardigheden en middelen aanleveren, en het gewenste gedrag voordoen.

Bron: McKinsey

Deze acties beïnvloeden mensen om te veranderen omdat ze appelleren aan hun gevoelens van motivatie, verplichting en saamhorigheid. Tegelijk geven ze mensen de benodigde middelen om te veranderen.

Herken jij dit? Als je een veranderinitiatief hebt dat maar een veranderactie heeft, zou het toevoegen van een actie van een ander type de verandering een impuls geven? Laat me weten wat je ervan vindt.

© 2021 Veridia Consulting