Hiet is niet (alleen) de organogram

met Geen reacties

Ik ben met mijn klanten in gesprek over het herontwerpen van hun organisatie. Ik begin door te vragen wat ze willen bereiken en hoe ze dat voor elkaar willen krijgen. Dat bepaalt immers het organisatieontwerp. Althans, dat is de theorie.

In de praktijk begint men eerst over de organogram na te denken. Waarom gebeurt dat? Misschien omdat het simpeler en sneller lijkt te zijn. De organogram is zichtbaar, statisch, makkelijk te begrijpen, dus dat is simpeler. Hij is ook het “eindproduct”, dus dat direct maken voelt alsof alles bij elkaar komt en het sneller gaat. En zodra iedereen zijn plek in de organogram weet, is het duidelijk wat ze moeten doen. Toch?

Is dat echt zo? Hoe kun je checken of je de juiste organisatie hebt ontworpen? Het is niet (alleen) de organogram. Het zijn de processen en interacties die bepalen wat je voor elkaar kunt krijgen. Dat betekent dus dat het nodig is om een kaart van de processen te maken – niet toevallig een van de kernmethodes in Lean, en een belangrijke input bij procesautomatisering. Dat is een stuk moeilijker want het is niet zo simpel en voelt als meer werk. Maar het helpt wel om de juiste organogram en processen te ontwerpen om de visie van het bedrijf waar te maken.

Je moet dus je visie voor het “wat” en het procesmodel voor het “hoe” samenbrengen. Dan kun je de bijbehorende organogram tekenen.

┬ę 2021 Veridia Consulting