Heeft jouw strategie ruimte om iets anders te doen?

met Geen reacties

Waar verwacht je dat succes vandaan zal komen dit jaar – meer van hetzelfde doen of iets anders doen? Ik vraag dit niet altijd expliciet aan mijn klanten als ik hun groeiplannen met ze bespreek. Ik moet dat eigenlijk wel gaan doen zodat ze over nieuwe kansen gaan nadenken.

Foto van Matt Ridley op Unsplash

Als een bedrijf iets nieuws wil ondernemen of een nieuw marktsegment wil betreden, dan zijn ze van plan om iets anders te doen. Maar in een bestaande onderneming kan de impliciete aanname zijn dat “een strategie maken” betekent dat ze meer van hetzelfde blijven doen, alleen wordt het dusdanig opgeschreven dat het er goed uitziet voor bazen en investeerders. Dus moeten wat dat maar snel doen, hé?

En dan gebeurt er iets… tijdens het onderzoeken van de markt, klanten, concurrenten en kwaliteiten van de organisatie komt er een beeld tevoorschijn dat wijst op iets anders doen. Dat is niet wat de klant had verwacht, dus kan het nogal een uitdaging zijn om ze ervan te overtuigen dat dat de moeite waard zou zijn.

Ik heb ooit een plan gemaakt voor een onderneming die aangaf dat ze grotere medische apparaten moesten verkopen omdat de kosten te hoog waren om kleine apparaten te verkopen. Grotere apparaten zaten niet op hun roadmap, dus zijn ze doorgegaan met de kleine apparaten verkopen tot ze werden opgeheven.

Laat je dit niet overkomen. Ga je kijken of je iets nieuws gaat doen dit jaar?

© 2021 Veridia Consulting