Hoogtepunten uit AI & Big Data Expo Europe

met Geen reacties

Ik heb de afgelopen dagen de AI & Big Data Expo Europe bijgewoond. Hier zijn drie sprekers die voor mij eruit springen.

Implementing Robots at scale, a case study at ING – Jeroen van Genuchten

Wat ik bijzonder goed vond was zijn uitleg dat dezelfde identiteitsmanagementsystemen worden gebruikt om toegang te regelen voor zowel personen als robots. Dit laat zien hoe je de robots in bestaande werkprocessen kunt integreren.

Becoming a Data Driven Company, Data at the Core of the Business Ecosystem – Gillian Tomlinson

Haar definitie van datagedreven is de aanwezigheid van datapunten over de breedte van de organisatie om besluitvorming te ondersteunen. Erg goed vond ik de data driver framework, waarin de meetpunten worden vastgelegd voor de bronnen van waarde (zoals omzet verhogen) en de activiteiten die dat ondersteunen (zoals verkopen aan bestaande klanten).

Daarna worden de initiatieven van het bedrijf over de bronnen van waarde gelegd om te kijken of de initiatieven bij de strategie van het bedrijf passen, zoals omzet verhogen of kosten verlagen. Goed gedaan.

Fairness & Explainability in AI – Javier Campos

Javier Campos gaf een uitstekende en glasheldere uitleg van hoe je rechtvaardigheid in AI voor elkaar krijgt. Alle businessleiders die AI in hun bedrijf gebruiken zouden dit moeten leren.

Hij legde uit dat rechtvaardigheid een complex concept is dat afhangt van de context en verschillend is voor verschillende stakeholders. Wat rechtvaardig is voor een consument is dat mogelijk niet voor een bedrijf.

Daarna presenteerde hij de “theorie van de onmogelijkheid van rechtvaardigheid” – dat er verschillende manieren zijn om rechtvaardigheid te meten en dat ze niet allemaal tegelijk mogelijk zijn.

En als laaste les, dat het niet gebruiken van een bepaalde parameter in je model (zoals geslacht) niet zal verhinderen dat het model onrechtvaardig kan zijn.

© 2020 Veridia Consulting