Top-down transformatie komt na bottom-up

met Geen reacties

Ik wil het verhaal van de digitale strategie van Philips delen om iets te laten zien dat me is opgevallen: Een top-down transformatie kan alleen op gang komen nadat de bottom-up initiatieven zijn vastgelopen.

Toen ik de digitale strategie van Philips maakte in 2013, was het een holistische visie over hoe Philips “digitaal” in de kern van zijn businessmodel kon inbouwen. De strategie vereiste dat het bedrijf één geïntegreerd IT-landschap, één cloud-infrastructuur, één merkidentiteit, één digitale marketingaanpak en één profiel van de klant over alle producten en diensten zou hebben. De raad van bestuur van Philips omarmde deze strategie en het resultaat is wat je vandaag ziet.

Foto van Magda Ehlers op Pexels

Het interessante aan deze strategie is dat veel elementen erin niet nieuw waren. Er waren al digitale producten gemaakt, zoals Hue. Er werd al gewerkt aan het integreren van het IT-landschap en het harmoniseren van de marketingcommunicatie. Maar ze werden allemaal afzonderlijk uitgevoerd. Sommige initiatieven waren elkaar onbedoeld aan het herhalen of tegenwerken, en vaak wisten ze niet dat de andere initiatieven bestonden.

De digitale strategie bracht deze elementen samen omdat je bij digitale- en dataproducten alle systemen, processen en content aan elkaar koppelt om meer waarde aan de klanten te leveren. Vandaar dat een top-down transformatie nodig is om consistentie en schaalbaarheid te bereiken.

Desondanks betwijfel ik of je de top-down transformatie vanaf het begin kunt insteken. Ik denk niet dat de digitale strategie van Philips zou zijn omarmd zonder de bottom-up initiatieven die lieten zien wat mogelijk was. Met tastbare voorbeelden van digitale producten en diensten was het makkelijker om de transformatie te laten leven. Door te laten zien hoe inconsistent de gebruikersinterfaces waren was het makkelijker om het belang van een consistent UI-ontwerp te laten zien.

Wat heb je in jouw transformatie meegemaakt? Heb je gezien dat top-down transformatie na bottom-up komt?

© 2021 Veridia Consulting