Afmaken wat je opstart

met Geen reacties

Ben je meer een “opstarter” of een “afmaker”? Als je een opstarter bent dan heb je veel energie voor de eerste activiteiten, maar heb je moeite om tot het eind vol te houden als het niet dringend is, of als het onduidelijk is wat je moet doen om daar te komen. Als je een afmaker bent dan heb je veel energie voor het correct uitvoeren van de details en ervoor zorgen dat dingen compleet zijn.

Ik ben meer een opstarter, behalve als ik iets aan iemand beloof, dan ben ik een afmaker. Het is mijn verantwoordelijkheidsgevoel die dat afdwingt.

Deze neigingen beïnvloeden hoe ik mijn werkende leven organiseer als zelfstandige ondernemer. Een project met open einde zoals het maken van mijn cursus “Data science voor CEO’s” splits ik op in specifieke taken, maar omdat niemand zit te wachten tot het af is blijft het flexibel in de tijd. Het project wordt steeds uitgesteld door kleinere taken die urgent zijn.

Wat dingen vooruit beweegt is het maken van afspraken met andere mensen, zoals ik dat deed met de betatest webinar en de seminar over datastrategie voor een klant. Dan is de inhoud compleet, goed vormgegeven en aangepast aan de behoeften van mijn publiek.

Daarom schrijf ik over uitvoerbare groeiplannen die helder en specifiek zijn. Hoe specifieker je kunt zijn, hoe beter je team ze kan uitvoeren om de gewenste resultaten te bereiken. Door het toevoegen van momenten van verantwoording en mensen aan wie verantwoording af te leggen, kun je de activiteiten op gang houden voor zowel opstarters als afmakers.

Hoe zie je dit in je eigen werk terug? Ben je een opstarter of een afmaker? Heeft het effect op hoe je werk verdeelt, werk opvolgt en je team ondersteunt om het gedaan te krijgen? Wat heeft jouw team van jou nodig als leider?

© 2021 Veridia Consulting