De pindakaas strategie

met Geen reacties

Heb je van de pindakaas strategie gehoord? Dat is die waarin een bedrijf zijn middelen over veel initiatieven uitsmeert zodat ze geen van allen voldoende kritische massa hebben om goed vooruit te komen. Ik ben er geen fan van. Het is een gemiste kans om iets groots te doen dat het bedrijf echt vooruit helpt.

peanut butter sandwich
Foto van Nora Ghaoui

Om de pindakaas strategie te vermijden zijn keuzes nodig – namelijk, warmee te stoppen. Dat gebeurt lang niet vaak genoeg vanwege onze neiging om verliezen te willen vermijden.

Iets níet doen klinkt als een hoger risico dan een beetje van alles doen om alle opties open te houden. Helaas zijn de opties niet echt open als ze met een slakkengang vooruit komen. Een sneller bedrijf zal de kans eerder grijpen, dan heb je alsnog het nakijken.

Voor vooruitgang is kritische massa nodig: bij het ontwikkelen van een nieuw product, het runnen van een grote marketingcampagne, of het mobiliseren van een verkoopteam om een nieuwe klantgroep te benaderen. Als er teveel tegelijk gebeurt met te weinig resultaat, kijk dan of je de pindakaas minder kunt uitsmeren.

© 2020 Veridia Consulting