Gisteren ging ik naar de Data Expo in Utrecht. Het is een jaarlijkse vakbeurs voor bedrijven die digitale en data-gerelateerde diensten leveren in Nederland. Ik ging erheen de laatste ontwikkelingen in de markt bij te houden, om te zien hoe deze de digitale strategieën van bedrijven zullen beïnvloeden.

Ik heb 16 van de 100 stands bezocht, dus er was veel dat ik niet heb gezien, maar dit is wat ik heb geleerd:
- Meer data dan AI: AI kreeg veel aandacht, maar data is nog steeds het grote onderwerp van gesprek. Wat ermee te doen, hoe het te verzamelen, hoe het te beheren en hoe er waarde uit te halen.
- Waarde eerst: Consultants en dienstverleners beginnen met de bedrijfsdoelen en definiëren de toepassing die waarde toevoegt voordat ze data gaan verzamelen en verwerken. Dit is een prettige verandering ten opzichte van vijf jaar geleden, toen de benadering voornamelijk was om eerst data te verzamelen en dan te kijken wat eruitkwam, wat mij nooit goed is bevallen.
- Cloud is standaard: Het is net als elektriciteit geworden. Het is er en overstappen naar de cloud is geen onderwerp van gesprek meer.
- Gegevensbeheer: De aanpak was vaak om gegevens uit verschillende bronnen naar één opslagplaats te brengen. Daarbij ook ervoor zorgen dat de gegevens betrouwbaar en consistent zijn en in een format die kan worden hergebruikt in verschillende toepassingen.
- Inzichten uit analyses: Bij zowel de standaard BI en de eigen dashboards gaan de analyses een stap verder naar het ophalen van inzichten, soms met behulp van AI om bepaalde aspecten samen te vatten of eruit te lichten.
- Specifieke AI-modellen: De voorbeelden die ik zag, waren op maat gemaakte modellen die specifieke taken konden uitvoeren, in plaats van een generieke ‘ChatGPT voor alles’-benadering. Toegegeven, ik heb de exposanten gevraagd naar hun eigen toepassing van AI.
Zoho Analytics had een live demo van hun AI-tool en ik kon het via een tekstbalk vragen om een grafiek of analyse te maken. Het kon alleen maken wat de AI al kende, dus kon het een trendlijn laten zien, maar niet de jaarlijkse groei berekenen. Ik verwacht dat dit in de loop van de tijd zal verbeteren. - Lokale expertise: De beurs zat vol met lokale bedrijven die lokale expertise lieten zien. Of het nu ging om de voorbeelden of de kennis van de lokale context, de grootste les voor mij was dat als je als Nederlands bedrijf beter wilt omgaan met data, er genoeg bedrijven in de buurt zijn met veel expertise.
© Veridia Consulting, 2024