Het verschil tusssen een goed en minder goed managementboek

met Geen reacties

Wat maakt het verschil tussen een goed managementboek dat je door blijft lezen, en een minder goed book waarbij je snel afhaakt? Als je bijna een jaar besteedt aan het lezen van veel managementboeken (wat ik deed als jurylid van Managementboek van het Jaar 2022) dan is het zinvol om daar iets van te leren. Hier zijn vijf dingen die ik ga meenemen als ik zelf een managementboek ga schrijven:

  1. Wat wil je zeggen? Sommige auteurs hebben een duidelijk standpunt verwoord, zoals Caroline Koetsenruijter in “Het agressieparadijs”, die de verhuftering in Nederland een halt toe wil roepen. Boeken met een onduidelijk standpunt dwalen een beetje verloren rond, waardoor je als lezer je continu afvraagt, “Waar gaat dit over?” Is jouw standpunt niet zo duidelijk, dan is het goed om deze aan te scherpen.
  2. Is het leesbaar opgeschreven? Sommige boeken lijken te zijn gepubliceerd zonder dat er een redacteur ernaar heeft gekeken – ideeën die slecht op elkaar aansluiten, spel- en grammaticafouten, wollig taalgebruik, enzovoorts. Zorg voor een goede meelezer of redacteur om de kwaliteit en leesbaarheid van de tekst te verhogen.
  3. Spreekt het tot de verbeelding? Hierin merk je het verschil tussen auteurs die veel voorbeelden en verhalen in het boek zetten, en auteurs die principes en ideeën op een abstracte manier beschrijven. Om bij “Het agressieparadijs” te blijven, als je het verhaal leest van ouders die een basisschoolleraar onder druk zetten om de cijfers van hun dochter te verhogen, dan blijft dat je bij. Maak wat je wilt vertellen concreet.
  4. Is het een mooi boek? Ik houd van echte boeken, boeken die je kunt vasthouden, waar je doorheen kunt bladeren, die op de plank staan zodat je er snel bij kunt als je iets zoekt. Dus vind ik het bijna pijnlijk om een slecht vormgegeven boek in handen te krijgen, met letters die niet zijn gezet, een ratjetoe aan lettertypes, grafiekjes uit Powerpoint en een goedkope uitstraling. Maak een mooi boek dat lezers graag willen vasthouden en bewaren. Je ideeën hebben dat wel verdiend.
  5. Kun je de tekst lezen? De grootste zonde die ik het vaakst ben tegengekomen: slecht contrast door gekleurde letters op een gekleurd achtergrond, vermoedelijk bedoeld om het boek mooier te maken. Helaas, het werkt niet, want de letters zijn niet leesbaar. Gewoon zwarte letters op wit papier is nog altijd het beste. Doe een test met de gedrukte versie van je boek en check dat je het overal goed kunt lezen.

Een waardevolle les uit mijn discussies met de overige juryleden dit jaar is dat verschillende mensen heel anders naar een boek kunnen kijken. Dit is wat ik zoek in een boek, maar het is goed mogelijk dat je het niet eens bent met deze lijst! Ik hoor graag wat jij in een goed managementboek zoekt.

© 2022 Veridia Consulting