Zonder “hoe” is het geen strategie

met Geen reacties

Waar kijk je naar als je een bedrijfsstrategie aan het doornemen bent om te bepalen of het bedrijf een goede investering is van je tijd en geld?

Ik had beloofd mijn tweede favoriete test voor een goede strategie te delen. Bij deze:

Zonder “hoe” is het geen strategie.

Ga op zoek naar de “hoe” door woorden als “door”, “via” of “met” in het strategiedocument te zoeken. Kijk ook of het aannemelijk klinkt dat deze maatregelen tot het gewenste resultaat zullen leiden. Sommige strategiedocumenten komen in feite neer op gewoon “goed werk doen in onze industrie”.

Als het document simpelweg zegt “Onze strategie is om het bedrijf te laten groeien” of “Onze strategie is om marktleider te zijn”, dan… is dat niet overtuigend genoeg.

Sommige documenten kunnen het over “Onze Waarden” hebben, wat je een gevoel geeft voor het karakter van het bedrijf, maar verder niets zegt over wat het bedrijf gaat doen om succes te behalen.

Dus als je gaat besluiten waar je je tijd en geld in wilt investeren, vergeet niet om altijd te zoeken naar het “hoe”.

┬ę 2020 Veridia Consulting