Het is niet zo makkelijk om een goede strategie te maken omdat deze niet voor de hand ligt. Je hebt zowel creativiteit als logica nodig om het te doen. Het is nu wel makkelijker om een goede strategie te herkennen met deze actiegerichte gids. Let op deze vier facetten van een goede strategie:
- Er is een duidelijke uitdaging waarvoor de strategie is bedacht,
- De strategie heeft een oplossing voor deze uitdaging,
- Het bedrijf kan de strategie uitvoeren,
- Het bedrijf kan met de strategie winst te maken.

Ik besefte me tijdens het maken van deze facetten dat je een strategie kunt evalueren als een middel om een doel te behalen zonder te kijken naar wat deze doelen en middelen zijn. Maar strategieën die geld verdienen door mensen of onze planeet schade aan te doen vind ik niet ‘goed’. Daarom heb ik nog een criterium toegevoegd, dat een goede strategie geen mensen of onze planeet uitbuit.
Het document hieronder bevat meer informatie over elk van deze vier facetten, in het Engels. Voel je vrij om het voor je eigen strategie te gebruiken. Als je het nuttig vindt of het in meer detail wilt bespreken, laat het me weten.
© Veridia Consulting, 2024


