Gisteren hoorde ik een nieuw idee van Alex M H Smith tijdens de “Strategy Mavericks” sessie georganiseerd door Lisa Carlin: strategie moet sexier zijn. Er wordt veel moeite gestoken in het correct maken van de strategie, maar niet genoeg in het sexy maken ervan.
‘Sexy’ is niet een woord dat ik in verband zou hebben gebracht met strategie, maar ik ben het wel met het idee eens. Een strategie moet op een aantrekkelijke manier gepresenteerd worden zodat de mensen die het gaan uitvoeren erdoor gegrepen worden. Een idee zonder aantrekkingskracht zal niemand inspireren om actie te ondernemen.
Hoe maak je een strategie ‘sexy’? Dit is het domein van goede communicatie: abstracte ideeën tastbaar maken, metaforen gebruiken, verhalen vertellen, verbinden aan zaken die ertoe doen.
In 2011 heb ik de ambitie van Philips om in omvang te verdubbelen verwoord als “Ons doel is om de levens van drie miljard mensen te verbeteren in 2025.” Vandaag zegt Philips “We willen 2.5 miljard levens per jaar verbeteren in 2030, waarvan 400 miljoen in achtergestelde gemeenschappen.”

Ik weet niet of dit als ‘sexy’ geldt, maar ik ben blij dat het betekenisvol genoeg is gebleken om te beklijven.
© Veridia Consulting, 2024